Z fabryki reklamy #2: Jak przygotować się do wykonania projektu

Wykonanie projektu graficznego jest pierwszym krokiem do stworzenia dobrego materiału reklamowego. Odpowiednio się przygotowując możemy ustrzec się zbędnego stresu i bezproblemowo przebrnąć przez cały proces z pełną satysfakcją.

CO?

Podstawową kwestią jest jasne określenie czego dotyczyć ma reklama? Czy będzie to usługa, produkt czy może oferta mieszana? Przecież inaczej zaprezentujemy sklep ze zdrową żywnością jako punkt handlowy, a inaczej najlepszą w kraju odmianę ekologicznej sałaty. Posiadanie sprecyzowanej wiedzy na temat przedmiotu reklamy znacznie ułatwi pokonywanie kolejnych kroków.

GDZIE?

Reklama narażona na szkodliwe warunki atmosferyczne, jak baner zewnętrzny, szyld, billboard, tablica informacyjna – powinny zostać wykonane z materiału odpornego, lub odpowiednio zabezpieczone. Na etapie projektowania materiałów reklamowych musimy mieć na względzie ograniczenia z tego wynikające.
Z przeciwnej strony znajduje się papier – ulotki, wizytówki, plakaty, kalendarze, notesy i im podobne – które z założenia nie powinny być stosowane poza pomieszczeniami.

 

JAK?

Punkt tak naprawdę połączony nierozerwalnie z poprzednim, czyli ścisłe powiązanie nośnika reklamy z miejscem jego ekspozycji.  Dobór odpowiedniego nośnika reklamowego jest niezwykle istotny – pozwala nam zaplanować technologię wykonania, a co za tym idzie – jej potencjalne możliwości. Inaczej projektuje się papierową ulotkę, a inaczej nadruk na szkle lub arkuszu blachy. W dobie wciąż rozwijających się technologii drukarskich wachlarz nośników reklamowych stale się poszerza i oferuje w zasadzie dowolność wyboru.

Jeszcze kilka lat temu bezpośredni nadruk na szkle był pomysłem abstrakcyjnym, zastępowanym foliowymi naklejkami. Dziś możemy również drukować na płytkach łazienkowych, frontach meblowych, kartonie i każdej płaskiej powierzchni (prawie każdej!).

Ulotki, wizytówki, wydruki na papierze – mogą różnić się wieloma wykończeniami papieru, jego gramaturą (masą na jednostkę powierzchni, co znajduje odzwierciedlenie w grubości i sztywności arkusza) oraz oczywiście formatem.

Każdy typ materiału odznacza się innym zestawem istotnych cech. Dobór nośnika reklamy można pozostawić wykonawcy albo poprosić o radę – z pewnością uzyskamy wiele cennych informacji, które pomogą dokonać świadomego wyboru.

 

 

 

O CZYM?

Jako specjaliści w danej dziedzinie – klienci posiadają często bardzo szeroką wiedzę na temat swojej działalności. Dobra komunikacja z projektantem pozwoli na przekazanie najważniejszych cech produktu odbiorcy reklamy. Powinniśmy więc przygotować „surowiec” na którym opierać się będzie praca nad projektem, czyli materiały informacyjne. Jeśli posiadamy logo należy je przekazać w formie cyfrowej.

Jeśli posiadamy wizję lub ogólny zarys tego, jak powinien wyglądać projekt, nie bójmy się powiedzieć o tym projektantowi. Ułatwia to ustalenie punktu wyjścia do wykonania pierwszego szkicu, a projekt odpowiadający naszym wyobrażeniom to gwarantowana satysfakcja.

 

OCZEKIWANIE?

Oszacowanie czasu potrzebnego do osiągnięcia efektu finalnego jest trudnym zadaniem, dodatkowo obarczonym pewnym ryzykiem błędu. Przygotowanie projektu zależy od czynników takich jak stopień skomplikowania projektu, ilość wprowadzanych poprawek, czas potrzebny na komunikację i akceptację przez klienta kolejnych zmian czy problemów technicznych (np. odtworzenie logo do formatu pozwalającego na publikację).

 

Dodaj komentarz